Servicekosten en stookkosten

Servicekosten zijn kosten voor het gebruik en verbruik van diensten die wij leveren. Denk aan energie en schoonmaak. 
Stookkosten zijn kosten voor verwarming en warm water.

Stookkosten

Woon je in een woongebouw met een collectieve verwarming (blokverwarming)? Dan betaal je hiervoor elke maand een geldbedrag voor stookkosten. Dat komt bij je kale (netto) huur. Dit is een voorschot. Dat betekent dat je vooruit betaalt. Eén keer per jaar rekenen we af wat je echt hebt verbruikt.

Servicekosten

Betaal je servicekosten? Dan krijg je ieder jaar een afrekening van ons. Daarin verrekenen wij het bedrag dat je elke maand betaalt met de kosten voor wat je echt hebt verbruikt. Soms krijg je geld terug. Soms moet je bij betalen.

Bekijk het overzicht: Wanneer krijg je je nieuwe voorschotbedrag en wanneer de afrekening? 

Veel gevraagd over Servicekosten en stookkosten

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

  • Servicekosten zijn kosten voor het gebruik en verbruik van diensten die wij leveren. Denk aan energie en schoonmaak. 

Er is ook een verschil tussen verrekenbare servicekosten en niet-verrekenbare servicekosten:

  • Verrekenbare servicekosten
    Hiervoor betaal je een voorschot. Eén keer per jaar verrekenen wij het bedrag dat je per maand betaalt met de kosten voor watje echt hebt verbruikt. Denk aan: water, schoonmaak algemene ruimtes, onderhoud van de tuinen.
  • Niet-verrekenbare servicekosten
    Hiervoor betaal je een vast bedrag. Dat verrekenen we niet. Denk aan: rioolonderhoud, glasfonds voor glasbreuk en boiler/geiser huur.

Ik heb een vraag over de afrekening van mijn installatie voor Warmte- en Koude Opslag (WKO). Waar kan ik die stellen?

Algemeen

Je mag je vraag stellen bij de Firma Eteck via (085) 02 18 000.

Ik huur een woning met stadsverwarming. Wanneer kan ik de afrekening van Techem verwachten?

Algemeen

Ieder jaar ontvang je uiterlijk op 30 juni de afrekening. Heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op via contact@wonenbreburg.nl of 088-496 00 00.

Waar kan ik terecht met vragen over de afrekening van Techem?

Algemeen

Je vindt alle informatie en uitleg op de website van Techem

of via telefoonnummer 076 572 5800.

Wat betekent vastrecht?

Algemeen

Het vastrecht is een vast bedrag dat je per maand betaalt voor de levering en het transport van energie van het energienetwerk. Vastrecht is een onderdeel van de vaste kosten en staat los van je verbruik.

Wat zijn meetkosten?

Algemeen

Dit is een vast tarief voor de meting van je verbruik. Dit bedrag heeft niets te maken met de hoogte van je verbruik. Meer uitleg vind je op de website van Techem.

Wat zijn warmte kosten?

Algemeen

Dat zijn verbruikskosten die door de energiemaatschappij aan WonenBreburg in rekening wordt gebracht. Deze zijn onderverdeeld in vaste kosten en verbruikskosten

Hoe werkt de afrekening van de servicekosten van WonenBreburg?

Algemeen

  • Bekijk het overzicht: Wanneer krijg je je nieuwe voorschotbedrag en wanneer de afrekening?
  • De afrekeningen gaan over een kalenderjaar.
  • WonenBreburg moet wettelijk binnen een half jaar na het aflopen van deze periode de afrekeningen bij de huishoudens in de brievenbus hebben liggen (uiterlijk 30 juni).
  • Krijg je geld van ons terug? Dan wordt dit binnen 4 weken na het verzenden van de brief aan je over gemaakt. Dit doen we om onze bewoners de kans te geven om het juiste rekeningnummer door te geven. Terug te betalen bedragen worden verrekend met openstaande bedragen.
  • Wij kijken welke kosten we daadwerkelijk hebben gemaakt. We berekenen wat je deel is in deze kosten. En dan kijken we wat je betaald hebt in de maandelijkse voorschotten.  
  • Als blijkt dat de werkelijke kosten hoger zijn dan het voorschot dat je hebt betaald, dan moet je bijbetalen.
  • Als blijkt dat de werkelijke kosten lager zijn dat het voorschot dat je betaald hebt, dan krijg je geld terug. 
  • De meeste maandelijkse voorschotten worden per 1 januari aangepast, maar soms kan dat ook per 1 juli zijn. Dit ligt aan het servicekostencomponent (een servicekostencomponent is bijvoorbeeld rioolheffing, schoonmaak). 
  • We houden geen rekening met de grootte van het huishouden. We berekenen de servicekosten per blok of wooneenheid. 

Kan ik bezwaar maken tegen de verhoging van de servicekosten?

Algemeen

Ja, dat kan. Bezwaar maken tegen de hoogte van je servicekosten doe je eerst per e-mail of brief bij WonenBreburg. Stuur een e-mail naar contact@wonenbreburg.nl. Je kunt ook een brief sturen naar: Postbus 409, 5000 AK, Tilburg. Of je kunt de brief afgeven in een van onze woonwinkels of in de brievenbus van de woonwinkel doen. 
 
Heb je bezwaar gemaakt bij WonenBreburg? En komen we er samen niet uit? Dan kun je naar de Huurcommissie. Je kunt op de website van de Huurcommissie, www.huurcommissie.nl, een speciaal verzoekschrift indienen.

Hoe wordt mijn voorschot servicekosten bepaald?

Algemeen

Voor het berekenen van jouw voorschot kijken wij vooral naar jouw afrekening stook- en servicekosten van het jaar eerder. Daarop staan de kosten die je hebt gemaakt. Het voorschot kan daardoor hoger of lager worden. Stijgen de kosten voor bijvoorbeeld energie, dan nemen we dat ook mee in de berekening.  
 
Heb je nog niet eerder een afrekening van WonenBreburg gehad? Dan kijken we naar de stijgende of dalende prijzen voor het komende jaar om het voorschot te berekenen. Zo willen we zoveel mogelijk voorkomen dat je bij de afrekening volgend jaar veel moet bijbetalen. 

Ik heb nog niet eerder een servicekostenafrekening gehad? Hoe berekenen jullie dan mijn voorschot?

Algemeen

Heb je nog niet eerder een afrekening van WonenBreburg gehad? Dan kijken we naar de stijgende of dalende prijzen om het voorschot te berekenen. Zo willen we zoveel mogelijk voorkomen dat je bij de afrekening volgend jaar veel moet bijbetalen. 

Ik betaal de kosten voor het water via mijn huur. Waarom ontvang ik toch een jaarafrekening van Brabant Water?

Algemeen

  • De kosten van je waterverbruik betaal je via de huur of via de servicekosten.
  • Iedere burger van een stad betaalt een heffing aan het Waterschap. In Tilburg is dat Waterschap De Dommel, in Breda is dat Waterschap Brabantse Delta. Deze heffing wordt bij alle burgers geïnd door Brabant Water. Dus ook al gebruik je geen koud water van Brabant Water (omdat het bij WonenBreburg in de servicekosten zit), je krijgt toch een factuur van Brabant Water.

  • Daarom brengt BrabantWater je op de jaarafrekening alleen gemeentelijke heffingen en/of heffingen van het waterschap in rekening.

Kan ik mijn voorschot servicekosten (stookkosten en warm water) aanpassen?

Algemeen

Je kunt een verzoek indienen voor het verhogen of verlagen van je voorschot. Je mag je voorschot met maximaal € 50,- verhogen of verlagen. 

Mail je verzoek voor het aanpassen van je voorschot naar contact@wonenbreburg.nl. Wij nemen daarna contact met je op. 

Let op: Voor servicekosten die worden afgerekend op basis van individueel verbruik kun je een verzoek doen om het voorschot aan te passen. Algemene servicekosten (die je dus deelt met anderen in het woongebouw) kunnen niet aangepast worden.

Kan WonenBreburg bij de afrekening van een bepaald kalenderjaar ook nog kosten van eerdere jaren in rekening brengen?

Algemeen

  • Nee, een eventuele naheffing kan niet worden meegenomen in de servicekostenafrekening van een ander kalenderjaar. De jaarlijks aan huurder te verstrekken afrekening heeft slechts betrekking op de kosten die in het afgelopen kalenderjaar zijn gemaakt.
  • Voor een eventuele naheffing over een eerder jaar verstrekt WonenBreburg een aparte afrekening.
  • Bekijk het overzicht: Wanneer krijg je je nieuwe voorschotbedrag en wanneer de afrekening? 

Kan ik mijn voorschot verlagen?

Algemeen

Je kunt een verzoek indienen tot het verlagen van je voorschot. Je mag je voorschot met maximaal € 50,- verlagen. We vragen je wel om daar goed over na te denken. We willen voorkomen dat je volgend jaar veel moet bijbetalen.

Mail je verzoek voor het verlagen van je voorschot naar contact@wonenbreburg.nl. Wij nemen daarna contact met je op Let op: je kunt alleen een verzoek doen om het voorschot van individuele warmte/stookkosten en warm water te verlagen. Algemene servicekosten (die je deelt met anderen in het woongebouw) kunnen niet aangepast worden. 

Moet ik ook servicekosten betalen als ik bijvoorbeeld de lift niet gebruik?

Algemeen

  • Ja, als je gebruik kan maken van de lift horen deze kosten bij het gebouw waarin je woont. Ook al besluit je zelf om er geen gebruik van te maken. 
  • De kosten worden gelijk verdeeld over alle bewoners die er gebruik van kunnen maken.
  • Als je wel in het gebouw woont, maar je kan niet bij de lift omdat er bijvoorbeeld een aparte toegangsdeur voor is, dan hoef je niet mee te betalen aan de kosten voor de lift.

Volgens de afrekening servicekosten krijg ik geld terug van jullie. Wanneer maken jullie dat naar mij over?

Algemeen

Je ontvangt binnen 4 weken het bedrag dat je teveel betaald hebt terug.

Let op: hebben wij het juiste bankrekeningnummer? Je kan dit controleren in Mijn WonenBreburg.

Let op: heb je een betaalachterstand? Dan verrekenen wij deze achterstand met het bedrag dat je terugkrijgt.

Over welke servicekosten kan ik huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

De servicekosten waarover je huurtoeslag kunt aanvragen zijn:

  • elektra algemene ruimten;
  • schoonmaakkosten algemene ruimten;
  • verlichting algemene ruimten.

Op de website van www.toeslagen.nl vind je hierover meer informatie.

Ik kan deze verhoging van de servicekosten niet betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Woon je in Breda? Neem contact op met Zorg voor Elkaar via 076 525 1515 (maandag t/m vrijdag van 9 tot 17 uur). Website: www.zorgvoorelkaarbreda.nl.

Woon je in Tilburg? Neem contact op met team Schuldhulpverlening via 013 - 583 32 50 (maandag t/m vrijdag van 8.30 - 17.00 uur) of via mail naar schuldhulpverlening@tilburg.nl.

Kijk ook eens op de website van de gemeente waar je woont en bekijk de verschillende regelingen die er zijn:

Tilburg:  https://www.tilburg.nl/inwoners/laag-inkomen/

Breda: https://www.breda.nl/uitkering-werk-en-bijstand

Heeft de verhoging van de servicekosten invloed op mijn huurtoeslag?

Algemeen

Nee, het heeft geen invloed. Dit betekent dus dat de verhoging niet (deels) gecompenseerd kan worden via de huurtoeslag.   

Kan ik zelf een andere energieleverancier zoeken, als ik in mijn huur een voorschot betaal voor stookkosten en energie?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk.

Wanneer wordt mijn voorschot servicekosten aangepast?

Algemeen

De meeste voorschotten passen we per 1 januari aan. Soms doen we het per 1 juli. Dat ligt aan de soort servicekosten. Er zijn verschillende soorten, bijvoorbeeld: rioolheffing, schoonmaak en levering van warmte.

Mag ik zelf mijn voorschot servicekosten bepalen?

Algemeen

Nee. WonenBreburg bepaalt op basis van de werkelijke kosten, mét een indexatieprijs, wat je voorschot is. Voorschotten waarbij we je persoonlijk verbruik afrekenen, zoals warmte, mag je wel aanpassen als je denkt dat je meer gaat verbruiken.

Wanneer ontvang ik de afrekening van mijn servicekosten?

Algemeen

Voor 1 juli ontvang je de afrekening service- en stookkosten. WonenBreburg streeft ernaar om de afrekening elk jaar rond dezelfde tijd te versturen. Woon je in een flatgebouw met een vereniging van eigenaren (VvE)? Dan kan deze datum afwijken. Als WonenBreburg de datum van 1 juli niet gaat halen, zullen wij je hier tijdig over informeren.

Er zijn dus enkele uitzonderingen op de vastgestelde streefdatum van 1 juli. Het gaat dan om flatgebouwen met een Vereniging van Eigenaren (VvE) met een gebroken boekjaar. Hiermee bedoelen we dat een woonperiode  niet samenvalt met een heel kalenderjaar en dus niet begint op 1 januari en eindigt op 31 december van hetzelfde jaar. De uiterlijke maand voor het afrekenen van de servickosten van de woningen in deze flatgebouwen is op 1 augustus, 1 oktober en 1 april 2025. Dit is van toepassing voor een aantal flatwoningen in de wijken Breda Noord-Oost, Tilburg Noord en Tilburg West. Wil je weten of dit ook geldt voor het flatgebouw waar jij woont? Bekijk dan hier de lijst met gebouwen waarop een afwijkende afrekendatum van toepassing is.

Bekijk ook het overzicht: Wanneer krijgt u uw nieuwe voorschotbedrag en wanneer de afrekening? 

Hoe kan ik mijn energieverbruik inzien?

Algemeen

Dat kan verschillen. 

  • Je hebt een eigen contract met een energieleverancier: voor inzicht in je verbruik kun je contact opnemen met de leverancier.
  • Je betaalt je verwarming- en/of elektriciteitskosten via de servicekosten aan WonenBreburg: je kunt op je meter thuis zelf bijhouden hoeveel eenheden (m³ voor gas en kWh voor elektriciteit) je verbruikt. Als je het aantal eenheden vergelijkt met een vorige periode weet je of je meer of minder verbruikt. Let op: dit zegt alleen iets over je verbruik, op je afrekening komen nog meer kosten te staan dan het verbruik.

    In woningen en woongebouwen waar het technisch mogelijk is, kunnen bewoners het verbruik in eenheden in een app inzien.

    Als je een afrekening ontvangt met een specificatie van Techem, dan kun je via een app bijhouden wat je verbruik is. Als je nieuw bij ons bent gaan huren, dan krijg je automatisch een mail van Techem hoe je de app kunt installeren. Huur je al langer en heb je niet eerder gebruik gemaakt van de app? Dan kun je deze opnieuw bij ons aanvragen via onze klantenlijn: 088-496 00 00.

    Heb je geen eigen meter, dan kun je je verbruik helaas niet zelf bijhouden.
     

    Waarom ontvangen bewoners van de koopwoningen de afrekening eerder?

    Algemeen

    De koopwoningen regelen zelf een gedeelte van het eigen gebruik zoals elektra of gas en hebben een eigen afrekening. Zij hebben niet een gedeelde installatie. Voor de servicekosten afrekening betalen ze dus in veel gevallen alleen voor de zaken voor algemeen gebruik. Hierdoor kan WonenBreburg of de VvE eerder een afrekening maken.

    Kan ik de afrekening stook- en servicekosten eerder krijgen? (Bijvoorbeeld bij overlijden of verhuizen)

    Algemeen

    Nee, dat kan helaas niet. We kunnen geen afrekening stook- en servicekosten maken als een jaar nog loopt. Dat kunnen we pas als het jaar voorbij is.

    Hoe berekent WonenBreburg de administratiekosten op mijn servicekostenafrekening?

    Algemeen

    Voor het opmaken van de afrekening stook-, en servicekosten worden administratiekosten in rekening gebracht. Dit is altijd al zo geweest, maar dit bedrag werd eerder verwerkt in de (verbruiks)kosten. Vanaf nu is dit bedrag los zichtbaar op de afrekening. Per service element brengen we een percentage aan administratiekosten in rekening, de hoogte van dit percentage is wettelijk vastgesteld.

    Heb je een afrekening gekregen waar een specificatie van een meetdienst bij zit?
    Dan zijn de administratiekosten op de specificatie van de meetdienst zichtbaar. Je ziet deze dan niet terug op de afrekening van WonenBreburg.

    heb je een afrekening gekregen die door WonenBreburg is opgemaakt?
    Dan staat vanaf nu in een aparte regel genaamd 'Administratiekosten Service en Verbruik'  beschreven wat je aan administratiekosten betaalt op je afrekening.

    Je ziet in de regel onder de kolommen 'Totale kosten' '(verbruiks)Kosten' en ' Voorschot' een bedrag van € 0 staan. Dit heeft te maken de technische inrichting van ons systeem. Hier kunnen we helaas niets aan veranderen. Het bedrag van € 0 kun je negeren.

    De administratiekosten worden per service element berekend en vervolgens bij elkaar opgeteld. Op je afrekening zie je om welke elementen het gaat. Dit opgetelde bedrag zie je in de kolom 'Verschil' staan. 

    Het wettelijk vastgesteld percentage aan berekende administratiekosten wordt over de totale kosten berekend, die zijn zichtbaar onder de kolom 'Totale kosten'. Het is helaas technisch niet mogelijk om de administratiekosten per service element apart te tonen, vandaar dat je alleen een totaal bedrag ziet.

    heb je een afrekening ontvangen waarbij je als totaalbedrag een bedrag terugkrijgt? Dan staat er voor het opgetelde bedrag aan administratiekosten een -€. Dit is een administratieve rekensom. Omdat de andere bedragen die je terugkrijgt als een positief bedrag beschreven staan, komt er voor het bedrag dat je moet betalen een -€ te staan.