Op pad met… Vakman Bart Schoonus

WonenBreburg ontvangt jaarlijks duizenden reparatieverzoeken van huurders. Het zijn de vakmannen van het onderhoudsbedrijf die deze werkzaamheden oplossen. De uitvoering van deze reparaties beoordelen de huurders met een 7,9. We lopen een dagje mee met loodgieter Bart Schoonus.

7.40 uur
De werkdag begint voor Bart met een kop koffie. Op het kantoor van WonenBreburg aan de Ringbaan-Noord heeft hij net zijn iPad uit zijn kluisje gehaald. Hij scrolt door de klussen voor vandaag. “Een diverse dag”, concludeert hij. “De reparatieverzoeken van huurders worden voor ons ingepland. Wij bepalen wel zelf onze route binnen het tijdvak van de ochtend of de middag”, legt hij uit terwijl hij naar zijn bus loopt.

8.00 uur
“Alle materialen voor veelvoorkomende reparaties hebben we standaard bij ons”, vertelt Bart als hij de voorraad in zijn bus aanvult. Dan is het tijd voor het eerste adres. Zonder navigatie rijdt hij naar de Kruidenbuurt waar een lekkende keukenkraan voor problemen zorgt. Op het eerste gezicht lijkt het een kwestie van de kraan vastdraaien. Als dat is gebeurd, ziet Bart dat daarmee de lekkage mogelijk niet is opgelost. “Het water loopt ook niet goed weg, er is sprake van een verstopping”, legt hij aan de huurder
uit. “Daar schakelen we een externe partij voor in.”

Eén telefoontje zorgt ervoor dat de boel de volgende ochtend ontstopt zal worden. “We werken zo efficiënt mogelijk, zodat de huurders zo min mogelijk overlast ervaren. Dus ronden we de werkzaamheden in principe in één keer af. Dat lukt niet altijd, omdat we bijvoorbeeld materialen moeten bestellen of de werkzaamheden uitbesteden, zoals nu het geval is.”

8.45 uur
Bart werkt al twaalf jaar als vakman bij WonenBreburg. “Het leukste aan mijn werk is het dagelijkse contact met de huurders”, vertelt hij onderweg naar het volgende
adres. “Het is meer dan loodgieterswerk alleen. We zijn het gezicht van de woningcorporatie en komen bij de huurders thuis. Daar ben je te gast. Het is steeds schakelen, want je bent telkens in een andere woning en hebt steeds met andere bewoners te maken. Ik probeer iedereen zo goed mogelijk te helpen met vragen over de woning of de huur. Weet ik het antwoord niet, dan verwijs ik ze door naar de buurtbeheerder in het wijkkantoor.”

10.30 uur
Inmiddels is Bart alweer aangekomen op het vierde adres van deze ochtend. Nadat hij bij twee oudere huurders een kraan heeft vervangen en voor een huurder in Het Zand de benodigde materialen voor een toilet heeft besteld, klimt Bart in de Broerestraat de ladder op om de dakgoot schoon te maken. Een verdwaalde vuurpijl van de jaarwisseling en wat opgehoopt blad zorgen ervoor dat het water niet goed wegloopt. “Rijd ik toch niet voor niets rond met die ladder op mijn bus”, lacht hij. Op het volgende adres wordt niet opengedaan. “Niemand thuis”, concludeert Bart. “Zonde, want nu worden de voorrijdkosten in rekening gebracht. Als de huurder op het afgesproken
moment toch verhinderd is, kan de afspraak tot de dag ervoor kosteloos verzet worden.”

12.45 uur
Waar het deze ochtend allemaal kleine ‘bonnen’ zijn – zoals de vakmannen de reparatieverzoeken noemen - is de middag gevuld met een grotere klus. Na de lunch in de kantine van het onderhoudsbedrijf staat Bart samen met een collega ingepland voor een lekkage aan het dak bij een appartementencomplex. “In dit soort klussen zit voor ons als vakmannen meer technische uitdaging. De oorzaak opsporen, uitsluiten waar het probleem vandaan komt en het vervolgens verhelpen. Die afwisseling maakt mijn werk interessant.”

16.25 uur
Normaal gesproken zit zijn dag er nu bijna op, maar vandaag niet. “Zeven keer per jaar draaien we een week storingsdienst en zijn we dus ook buiten werktijd stand-by om huurders te helpen bij spoedreparaties”, legt hij uit. “Het hoort erbij. Want tevreden huurders zijn ons doel.”

Bart zoekt nog collega’s. Ook vakman worden bij het onderhoudsbedrijf van WonenBreburg? Bekijk de vacatures op werkenbij.wonenbreburg.nl.