Praktisch en vertrouwd: intakegesprekken afdeling Verhuur Tilburg-Noord in huismeesterkantoor

Sinds begin dit jaar worden intakegesprekken met kandidaat-huurders ook in het huismeesterkantoor aan de Kapelmeesterlaan in Tilburg-Noord gehouden. Huurders die een woning in deze wijk hebben geaccepteerd kunnen we zo beter helpen.

Wanneer een toekomstige huurder via Woning in Zicht een woning heeft toegewezen gekregen en deze na een bezichtiging heeft geaccepteerd, wordt er een intakegesprek met een woonadviseur gepland. Er volgt een inkomenscheck om de woning passend te kunnen toewijzen. Ook wordt er tijdens dit gesprek gevraagd naar de reden van verhuizing en de verwachtingen van de huurder. “We vinden het belangrijk dat onze huurders op de juiste plek zitten, zowel financieel als sociaal”, legt woonadviseur Wendy Vlasblom de reden van de gesprekken uit.

Gevoel bij de woningen
Wendy doet deze intake en maakt het huurcontract in orde voor onze huurders. Sinds januari doet ze dat niet alleen in de woonwinkel aan de Joannes van Oisterwijkstraat, maar ook elke dinsdag in het huismeesterkantoor in Tilburg-Noord. “Dat heeft een aantal voordelen. In mijn functie kom ik maar weinig in de wijk, maar nu loop ik als ik een momentje over heb, even een rondje met de huismeester mee. Zo krijg ik meer feeling bij de woningen die ik aan onze huurders toewijs. Bovendien merken we dat huurders het ook prettig vinden om dit in de buurt af te handelen. Het is praktischer en voelt ook vertrouwder.”

Frisse start
Mireille Smetsers bezoekt deze dinsdagochtend het huismeesterkantoor voor een intakegesprek met Wendy. “In eerste instantie apart dat je een woonhuis binnenstapt, maar ik vind dit wel fijner dan een kantooromgeving.” Na de inkomenscheck is het officieel: Mireille verhuist begin juni samen met haar zoontje naar de Sweelincklaan. “Ik woon nu in Zuid samen met mijn ex-partner. Dankzij mijn extra inschrijftijd* kwam ik snel in aanmerking voor een woning in Noord, waar een groot deel van mijn familie woont en waar ik een frisse start kan maken.”

Contact met huurders
Tijdens het intakegesprek vindt Wendy het belangrijk om het verhaal van de huurder te horen. “Sommigen vertellen dat uitgebreid, anderen bondig. Maar het is goed om te weten waarom mensen willen verhuizen, of de woning die ze geaccepteerd hebben bij ze past en of het financieel haalbaar is. Daarom vul ik tijdens zo’n gesprek zo nu en dan met de huurder een huishoudboekje in om het complete financiële plaatje te schetsen.”

* bij Woning in Zicht in Tilburg kunt u in een aantal situaties in aanmerking komen voor voorrang of extra inschrijftijd. Kijk op de website van WIZ voor de informatie. 

Links: nieuwe huurder Mireille, rechts: woonadviseur Wendy