Financiële problemen door corona? Neem contact met ons op!

De coronamaatregelen hebben een flinke invloed. Werkgevers hebben minder werk voor hun medewerkers en veel mensen maken zich zorgen om hun baan te verliezen. WonenBreburg gaat met u in gesprek als u moeite heeft om de huur te betalen. “Want iedere huurder die door het coronavirus financieel in de problemen komt, is er één te veel”, vindt Natasja van Loon, teamleider Huurincasso.

“Het aantal huurders dat bij ons aan de bel trekt omdat ze moeite hebben met het betalen van de huur als gevolg van corona, valt nu nog mee. We hadden er meer verwacht”, geeft
Natasja aan. “Ouderen en mensen met een uitkering worden financieel minder hard geraakt door de maatregelen. En van de huurders die werken, zijn er veel in loondienst. Omdat hun baas door de overheid wordt gecompenseerd voor de loonkosten, vallen de problemen nu nog mee. De grootste problemen zien we bij zelfstandigen en studenten; zij hebben vaak een 0-urencontract of flexwerk.”

Huurverhoging
Het moment is ongelukkig, maar onze huurders hebben in april toch bericht ontvangen over de jaarlijkse huurverhoging. “Dat valt ons niet gemakkelijk”, verduidelijkt Natasja. “We weten dat er huurders zijn die nu minder inkomen hebben of voor wie de situatie onzeker is. Hierover kunnen ze met ons in gesprek. Misschien komen ze in aanmerking voor een huurverlaging of kunnen we onze huurders helpen door tijdelijk uitstel van betaling te geven.”

Altijd in gesprek
Huurders die minder inkomsten hebben door de maatregelen rondom het coronavirus, kunnen contact opnemen met WonenBreburg. “Dat kan door te bellen of door ons een e-mail te sturen. We zoeken dan samen naar een oplossing”, legt Natasja uit. Dat is eigenlijk niks nieuws, verduidelijkt ze: “We gaan altijd – corona of niet - in gesprek met huurders die
problemen hebben met het betalen van de huur.” Toch is dat contact in tijden van corona lastiger, merkt het Huurincasso-team. “Als huurders één maand de huur niet betalen, gaan we al aan de slag. Ook nu. We sturen een herinnering per post, bellen op of gaan langs de deur. Dat laatste kan nu niet. We merken dat we daardoor lastiger in contact komen met huurders met een betalingsachterstand.”

Luisterend oor
“Aan de andere kant hebben veel huurders in het begin van de coronacrisis juist direct contact met ons gezocht. De paniek sloeg toe, in die eerste weken dat de maatregelen van kracht waren. Onze huurders zaten met zorgen: heb ik straks nog een baan, kan ik de huur nog betalen? Met die mensen zijn we in gesprek gegaan. We hebben geprobeerd de zorgen
weg te nemen door soepele betalingsregelingen af te spreken.”

Maakt u zich zorgen of u de huur nog wel kunt betalen door de coronacrisis? Neem dan contact met ons op via 088 - 496 0005
corona@wonenbreburg.nl
Wilt u meer weten over de huurverhoging of bezwaar maken? Kijk op:www.wonenbreburg.nl/huurverhoging