meterstanden

In uw woning zitten meters die uw verbruik van water, elektra, etc. bijhouden. De standen geven aan hoe hoog uw verbruik is.

Veelgestelde vragen

Ik heb een brief ontvangen van mijn netwerkbeheerder dat ze een slimme meter willen komen plaatsen in mijn woning. Waarom willen ze een slimme meter plaatsen in mijn woning?

Er zijn een aantal redenen om uw meter te vervangen voor een slimme meter:

  • Om het netwerk in balans te houden.
  • Beter inzicht te verkrijgen in uw energieverbruik en het besparen van energie.
  • Meterstanden worden automatisch doorgegeven.
  • U krijgt een nauwkeuriger energierekening, zonder geschatte meterstanden.
  • Energie terug leveren zonder extra meter.
     

Wat zijn mijn rechten en plichten betreft het wel of niet plaatsen van een slimme meter in mijn woning?

Krijgt u een aanbod om uw meter te vervangen door een slimme meter, dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

De slimme meter staat aan:

  • De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze meter staat aan. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten:
  • Één keer per jaar voor uw jaarafrekening.
  • Zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht.
  • Als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist.
  • Wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Als de meter aan staat, hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. Schrijffouten bij het doorgeven of geschatte meterstanden op de energierekening behoren hiermee tot het verleden.

 Overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en indicatieve kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen, tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.

 De slimme meter staat uit:

  • De netbeheerder plaatst de meter bij u in huis, maar u laat de functie voor op afstand aflezen uitzetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand aflezen.
  • Voor de jaarafrekening en wanneer u overstapt of verhuist, moet u zelf de meterstanden doorgeven. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht.

Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u later alsnog de meter aan laat zetten. Uw netbeheerder mag hiervoor kosten in rekening brengen.

 Zelf uw energieverbruik volgen.

  • De netbeheerder plaatst de meter bij u in huis. En u laat de meter uit zetten. Maar u wilt toch graag informatie over uw energieverbruik. Dat is mogelijk zonder dat uw netbeheerder op afstand uw verbruik kan zien. U kunt zelf al uw meterstanden uit de meter lezen wanneer u wilt. Dat kan als u bijvoorbeeld een 'in home display', mobiele telefoon of website aan uw meter koppelt. Deze informatie geeft u inzicht in uw verbruik. Hiermee wordt energie besparen makkelijker.

Mag ik het plaatsen van een slimme meter in mijn woning weigeren?

U heeft het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Mocht u later toch besluiten deze meter aan te vragen, dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.

Blijft mijn privacy gewaarborgd als mijn netwerkbeheerder mijn oude meter vervangt voor een slimme meter?

Netbeheerders en energieleveranciers zijn aan strenge privacyregels gebonden. Zij kunnen met behulp van de slimme meter niet zien wat voor apparaten u in huis heeft en wat uw leefpatroon is. De meterstanden mogen wettelijk slechts in 4 gevallen worden uitgelezen: 

  • 1 keer per jaar om uw jaarrekening op te stellen.
  • Voor een tussentijdsoverzicht (6 x per jaar).
  • Als u van energieleverancier verandert of verhuist naar een andere woning.
  • Wanneer aflezen noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet. 

Vaker dan hierboven beschreven wordt de slimme meter niet uitgelezen, tenzij u daar zelf uitdrukkelijk toestemming voor hebt gegeven.In dat geval leest de netbeheerder de gegevens aan het einde van de dag uit en stuurt deze dan door aan de energieleverancier of aan een onafhankelijke dienstaanbieder.

Ik heb klachten over de meter op mijn radiator, waar kan ik die melden?

Neem contact op met ons op via 0900-0209 (lokaal tarief). WonenBreburg kan dan opdracht geven voor controle van de meter. Twijfelt u of de meter echt kapot is? Vraag dan of de buurtbeheerder even meekijkt want als de monteur voor niets komt, betaalt u zelf de rekening. De kosten hiervan bedragen ongeveer € 120,-. Als de meter niet werkt, wordt de meter gerepareerd of vervangen en ontvangt u geen factuur.

Moet ik de elektrameters afmelden als ik de huur van een garage opzeg?

Tilburg

  • Ja, u moet de meters afmelden. Wanneer er in de garage een voorbereiding voor elektra aanwezig is, kunt u een meter aanvragen bij het door u gekozen nutsbedrijf. Deze moet u zelf afmelden. Zijn er meters aanwezig bij de controle van de garage? Dan zal de wijkopzichter het inspectierapport met meterstanden opsturen naar u. U moet dan zelf deze meterstand doorgeven aan het nutsbedrijf. 

Breda

  • Nee, u hoeft de meters niet af te melden. Over het algemeen zijn er geen elektrameters aanwezig in de garages. Bij sommige garages is er wel een aansluiting, maar dan zijn hier tussenmeters geplaatst.

Waar kan ik mijn klacht inzake de meterstanden van mijn gas melden?

  • U kunt dit melden bij uw gasleverancier.

Ik heb een brief gekregen van Brabant Water waarin staat dat ik mijn meterstanden moet doorgeven. Ik weet niet welke meter van mij is. Wat kan ik doen?

  • U kunt contact opnemen met Brabant Water en aan hen het serienummer vragen van de meter waarvan u de meterstanden moet doorgeven.
  • Vervolgens kunt u dit serienummer op de buitenkant van uw meter vinden. U weet nu welke meter van u is.
  • Komt u er toch niet uit? Neem dan contact op met uw buurtbeheerder.

Hoe weet ik of de slimme gasmeter niet voldoet aan de specificaties en vervangen dient te worden?

  • U kunt het antwoord hierop vinden via deze link van Enexis.