Studenten die op zoek zijn naar een kamer

WonenBreburg heeft ongeveer 3.300 studentenkamers in Tilburg en Breda. We hebben een aparte afdeling voor onze student-huurders. Naast Nederlandse studenten huisvesten we ook veel internationale studenten, in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, NHTV en AVANS.

Standaard in ons dienstenpakket hebben we complexbeheerders en studentenconsulenten. De complexbeheerder vind je in je complex en pakt kleine technische problemen op, is aanspreekpunt en zorgt voor een schoon, heel en veilig leefklimaat in het complex. De studentenconsulent is aanspreekbaar voor vragen over afrekeningen servicekosten, overlast die je ervaart of en welke vragen dan ook die je woonverblijf en studententijd zo aangenaam mogelijk maken.

We hebben ook een eigen Facebook pagina. Hier delen we leuke weetjes of evenementen in de steden Breda en Tilburg, maar ook informatie die voor studenten van belang is en ontwikkelingen binnen WonenBreburg.

Veelgestelde vragen

Hoe kom ik in aanmerking voor een kamer/zelfstandige studenteneenheid?

  • Je kunt je inschrijven via Klik voor Kamers.
  • Klik voor Kamers is een samenwerkingsverband van drie corporaties: AlleeWonen, Laurentius en WonenBreburg.
  • De inschrijving is gratis.
  • Op Klik voor Kamers kun je reageren op een kamer of zelfstandige studenteneenheid in Tilburg en Breda en staan alle spelregels uitgelegd. Op deze site worden ook woningen die we tijdelijk verhuren (bijvoorbeeld sloopwoningen) voor studenten geadverteerd.
  • Hoe blijf je op de hoogte? Like de Facebookpagina van WonenBreburg Studentenhuisvesting en ben altijd als eerste op de hoogte van het nieuws.

Ik ben een internationale student, kan ik ook huurtoeslag aanvragen?

Als je in Nederland woont, kun je huurtoeslag krijgen als je de Nederlandse nationaliteit hebt of een geldige verblijfsvergunning. Je kunt ook huurtoeslag krijgen als je de nationaliteit hebt van een EU-land, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.


Heeft een internationale student van buiten de EU tijdelijke gemeubileerde woonruimte gereserveerd via de onderwijsinstelling? Dan komt hij ook in aanmerking voor huurtoeslag. Alleen een contract naar zijn aard van korte duur geeft geen recht op huurtoeslag. Wordt dat contract gebruikt, dan is er dus in principe geen huurtoeslag.


Er zijn wat al deze opmerkingen betreft wel regionale verschillen, dus de student kan het best contact opnemen met de Belastingdienst:
Telefoonnummer Belastingdienst: 0800-0543.
Telefoonnummer Belastingdienst voor niet-Nederlanders: +31 55 538 53 85.

Ik ben PHD student. Kan ik mij inschrijven voor een kamer of zelfstandige studenteneenheid?

PHD studenten kunnen zich gewoon inschrijven op Klik voor Kamers en kunnen reageren op alle vrijkomende onzelfstandige eenheden (mits zij onder de 27 jaar oud zijn) of alle zelfstandige eenheden in onze studentencomplexen.

We verhuren geen speciale appartementen voor PHD studenten.

Hoe wijst WonenBreburg onzelfstandige kamers toe?

In Breda worden vrijkomende onzelfstandige kamers toegewezen door WonenBreburg. WonenBreburg adverteert de kamer op Klik voor Kamers, daarna wijst WonenBreburg de kamer aan de eerste kandidaat toe.

Alleen bij de Scheldestraat en Demerstraat worden de onzelfstandige eenheden toegewezen via Vrije Toewijzing

 In Tilburg worden vrijkomende onzelfstandige kamers toegewezen via Vrije Toewijzing of door WonenBreburg zelf.
Vrije Toewijzing houdt in dat medebewoners 7 dagen de tijd krijgen om zelf iemand aan te dragen voor de vrijkomende kamer. De kamer wordt niet op Klik voor Kamers geadverteerd. De nieuwe bewoner moet doorgegeven worden door een mail te sturen naar student@wonenbreburg.nl. Na die 7 dagen, als de medebewoners geen nieuwe bewoner hebben gevonden, neemt WonenBreburg de toewijzing over en adverteert de kamer op Klik voor Kamers.
Dit geldt voor de volgende wooncomplexen:
Daltonerf, Doelenstraat, Vendeliersstraat, Kolveniersstraat, Langestraat, Nazarethstraat, Noordstraat 38 en 68, Prof. Verbernelaan, Rijtse Akkers, St. Josephstraat, Varkensmarkt, B-units in alle complexen (eenheid voor 2 personen, twee aparte kamers, gezamenlijk gebruik badkamer, keuken).

Voor de overige wooncomplexen geldt dat WonenBreburg de kamer adverteert op Klik voor Kamers en zelf toewijst.

Uitzondering: Etages waar nog studenten wonen waar in het huurcontract het recht op coöptatie is opgenomen. Daar mogen de medebewoners iemand van een toegestuurde lijst kiezen. WonenBreburg stuurt medebewoners een lijst met kandidaten waaruit gekozen moet worden. Deze lijst bestaat uit kandidaten die op de kamer op Klik voor Kamers gereageerd hebben. Alleen als er minder dan 5 kandidaten op de lijst staan, mogen de medebewoners buiten de lijst om kiezen. Dit recht op coöptatie vervalt zodra er niemand meer met zo’n huurcontract woont.

Hoe krijg ik een aanbieding voor een kamer of zelfstandige studenteneenheid?

  • Een aanbieding voor een kamer ontvang je via de mail.
  • We vragen je altijd om binnen 24 uur per mail te laten weten of je interesse hebt of niet. Je kunt ook aangeven op Klik voor Kamers dat je interesse hebt. Daarna kun je naar de kamer gaan kijken. Is de kamer nog verhuurd? Dan mailen we je de contactgegevens van de huidige huurder door.

Wil je de kamer huren? Dan hebben we de volgende gegevens van je nodig:

  • Bewijs van de onderwijsinstelling waar je studeert;
  • Getekend antwoordformulier;
  • Bij deeltijd: inkomensgegevens d.m.v. een IBRI-formulier (deze kun je gratis opvragen bij de Belastingdienst via 0800-0543);
  • Is de kamer al leeg? Dan maken we een afspraak met je zodat je de sleutels kunt komen halen op ons kantoor aan de Joannes van Oisterwijkstraat 35, 5041 AB, Tilburg of Schorsmolenstraat 48, 4811 VP, Breda.
  • Mocht je de kamer willen weigeren, kun je dit aangeven op Klik voor Kamers of stuur een mail naar student@wonenbreburg.nl.
  • Overname is een zaak tussen huurder en kandidaat. Zet samen zwart op wit wat overgenomen wordt, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Kijk voor meer informatie en handige tips op de Facebookpagina van WonenBreburg Studentenhuisvesting.

Hoe kom ik als student in aanmerking voor parkeerplaatsen?

In Tilburg verhuren we aan de Boksdoornerf, Prof. De Moorplein en Noordstraat 68 parkeerplaatsen aan studenten.

  • Heb je interesse in een parkeerplaats? Stuur dan een mail naar student@wonenbreburg.nl. Wij nemen dan contact met je op.
  • Je kunt ook reageren op advertenties van parkeerplaatsen op onze Klik voor Kamers.

Ik ga een studentenwoning huren. Moet ik dan een waarborgsom betalen?

Als je een studentenwoning van ons gaat huren dan brengen wij eenmalig een waarborgsom van € 100,- in rekening.

Ik huur een kamer of zelfstandige studenteneenheid en ik ben mijn sleutels kwijt. Wat moet ik doen?

Tillburg:

Als je je kamersleutel kwijt bent of deze is gestolen, kun je contact opnemen met de studentenhuisvesting. Zij zijn bereikbaar per mail: student@wonenbreburg.nl of via 0900-0209 (lokaal tarief)

Ben je alleen een Hewi sleutel kwijt bent of is je Hewi sleutel gestolen of (zichtbaar) kapot, kun je langs komen in de woonwinkel aan de Joannes van Oisterwijkstraat 35, 5041 AB, Tilburg op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur. Daar kunnen ze de Hewi sleutel voor je vervangen. De kosten moet je meteen kunnen pinnen op kantoor. Ook moet je je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

De kosten voor een kamersleutel zijn: € 20,00. De kosten voor een hewisleutel zijn: € 40,-. Je kunt geen Hewi sleutel laten bij maken.

Sommige studenten in Tilburg maken gebruik van een Nemef sleutel. Bij een verloren Nemef sleutel mag je op het kantoor aan de Joannes van Oisterwijkstraat 35, 5041 AB, Tilburg langs komen op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur en daar €20 pinnen. Met het betalingsbewijs hiervan mag je naar de complexbeheerder gaan en de complexbeheerder geeft je een Nemef sleutel mee.

Breda:

Ben je alleen een Hewi sleutel kwijt of is je Hewi sleutel gestolen of (zichtbaar) kapot, dan kun je naar de woonwinkel komen aan de Schorsmolenstraat 48, 4811 VP, Breda op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur. Daar kunnen ze de Hewi sleutel voor je vervangen. De kosten moet je meteen kunnen pinnen op kantoor. Ook moet je je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

De kosten voor een hewisleutel zijn: € 40,-. Je kunt geen Hewi sleutel laten bij maken.

In Breda hebben wij geen kamersleutels op voorraad. Als je de kamersleutel kwijt bent kunnen wij het slot voor je laten vervangen door één van onze monteurs. De kosten hiervoor zijn tijdens kantooruren € 75,-. Buiten kantoortijden zijn de kosten € 150,- 

*Uitzondering; voor de volgende adressen in Breda hebben wij wel kamersleutels tot onze beschikking. Dit is aan de de Nassaustraat 53 , Scheldestraat 53B en C , Demerstraat 1A1 en de epelenberg 247 t/m 333. Je kunt op ons kantoor aan de Schorsmolenstraat 48, 4811 VP, Breda het bedrag van de sleutel pinnen en met het betaalbewijs naar je complexbeheerder gaan. Hij kan de sleutel uitgeven.

*Uitzondering; woon je aan de Goirkestraat in Tilburg? Dan kun je contact opnemen met Donders Security. Alleen zij kunnen deze sleutels maken. Donders Security heeft twee vestigingen: één aan de Besterdring en één op de Westermarkt. U moet wel een legitimatiebewijs en een kopie van uw huurcontract meenemen.

 

Ik huur een kamer of zelfstandige studenteneenheid. Wat kan ik doen bij buitensluiting?

De werkwijze bij huur van een kamer of zelfstandige studenteneenheid is gelijk aan de werkwijze bij huur van een reguliere woning. Heb je jezelf buiten gesloten? WonenBreburg kan tijdens kantoortijd de deur voor je openen, maar dit is niet kosteloos. De kosten bedragen € 75,-. Voor hulp bij buitensluitingen buiten kantooruren wordt € 150,-  in rekening gebracht.

Soms bestaat de mogelijkheid dat de complexbeheerder je tijdens kantooruren naar binnen helpt. Dit hangt echter af van de beschikbaarheid en al dan niet de mogelijkheid om te komen van de complexbeheerder. De kosten die dan verschuldigd zijn bedragen € 35,-.(dit bedrag dient contant en gepast afgerekend te worden en je moet een geldig legitimatiebewijs kunnen laten zien.) Let wel, wanneer hij deze mogelijkheid niet heeft bedragen de kosten zoals eerder genoemd tijdens kantooruren € 75,- (er komt dan een vakman om je te helpen) en buiten kantooruren € 150,-  (een externe slotenmaker wordt dan geregeld).

Het betreft de volgende woongebouwen:

Breda:
107 Epelenberg 247 tm 333, m.u.v. garages

320 Nassaustraat 53

319 Scheldestraat 53B en C

319 Demerstraat 1A1

Tilburg:
116 Rijtse Akkers 2 t/m 216 (alleen de TIAS-woningen)
409 P. Verbernelaan 66 t/m 114
410 St. Josepstraat
412 Hoefstraat 116
415 Piusstraat  26 -3/20 
420 W. Prinsstraat 59 t/m 81
420 Gen. Smutslaan 10t/m20
421 Varkensmarkt
423 Prof. Rogierhof 1 t/m 57 (alleen studentenkamers)
424 Sup. de Beerstraat 2 t/m 12
425 Daltonerf 3 t/m 37
428 Huize Nazareth 20 t/m 74
432 Intermezzo (Prof. de Moorplein) 1 t/m  428
433 Van Delfthof 2 t/m 265
471/422 Hogeschoollaan 100 t/m 162
472 P. Verbernelaan 22 t/m 54
474 Goirkestraat 152 t/m 158

Hoe kom ik als student in aanmerking voor urgentie?

Denk je dat je in aanmerking komt voor urgentie? Stuur dan een mailtje naar student@wonenbreburg.nl. Zij zullen je verder op weg helpen.

Ik huur een kamer of zelfstandige studenteneenheid. Hoe kan ik mijn huur betalen?

  • Huursamenstelling
    De maandelijkse huurprijs die je voor je kamer betaalt, bestaat over het algemeen uit twee delen: de kale huur en de servicekosten.
    Kale huurprijs: De kale huur is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van de kamer. We hebben dit bedrag vastgesteld volgens de regels van de overheid. Voor meer info zie: huurverhoging (ieder jaar past WonenBreburg per 1 juli de kale huur aan). We laten je op tijd weten hoeveel de huur omhoog gaat. 
  • Servicekosten
    Servicekosten betaal je voor de levering van bepaalde producten en diensten. Je kunt hierbij denken aan stroom- en gasverbruik en schoonmaakkosten. De hoogte en de samenstelling van de servicekosten zijn, net als de kale huur, per kamer verschillend. De servicekosten worden ieder jaar in januari aangepast.
    De kale huur en de servicekosten vormen samen de zogenaamde brutohuur. Dit bedrag betaal je maandelijks aan ons.
     
  • Huurbetaling
    Het is de bedoeling dat de huur vóór de 1e van de maand op onze rekening staat.
    Is de huur van je kamer ingegaan vanaf 1 januari 2015? Dan heb je in het huurcontract automatisch getekend voor een machtiging. Je bent dan verplicht om de huur automatisch af te laten schrijven.
    Huur je al een kamer voor 1 januari 2015? Dan kun je  op verschillende manieren de huur betalen. Het makkelijkste is via automatische incasso, dan machtig je WonenBreburg om iedere maand de huur van je rekening af te schrijven. Daarnaast kun je ook met een periodieke overboeking, acceptgiro of pinbetaling je huur betalen. Door in te loggen op onze website kun je ook je huur betalen via iDEAL.

Moet ik gemeentelijke belastingen betalen als ik een kamer of zelfstandige studenteneenheid huur?

Ja, als je een zelfstandige of onzelfstandige kamer huurt, moet je ook gemeentelijke belastingen betalen.

Waterschapsbelasting en gemeentelijke belastingen
Zodra je een kamer huurt, ben je ook verplicht gemeentelijke belastingen te betalen. Bij de meeste onzelfstandige eenheden zitten de gemeentelijke belastingen in de huur. Dit kun je terugzien in je huursamenstelling. Bewoners van zelfstandige eenheden zijn zelf verantwoordelijk voor het betalen van de waterschapsbelasting. De waterschapsbelasting is niet in de servicekosten opgenomen. In de servicekosten betaal je alleen voor je waterverbruik. Brabant Water verstuurt per kwartaal een factuur voor de waterschapsbelasting. Laat je financiële positie geen of onvoldoende ruimte om de waterschapsbelasting te betalen? Dan is het mogelijk een verzoek tot kwijtschelding in te dienen bij het waterschap. Brabant Water kan gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen. Meer informatie vind je op www.brabantwater.nl. Bewoners van zelfstandige eenheden krijgen ook van de gemeente nog belastingaanslagen. Dit gaat over afvalstoffenheffing en rioolheffing. Deze zijn niet opgenomen in de servicekosten. Ook hiervoor is het mogelijk om kwijtschelding aan te vragen. Meer informatie vind je op www.tilburg.nl of www.breda.nl.

Ik ben student. Hoe kan ik gebruik maken van internet?

  • Je hoeft voor de verbinding via Teleplaza niets te doen om je aan te melden. Bij aankomst in je kamer is het internet al geactiveerd. Ook wanneer je van computer wijzigt, hoef je niets aan WonenBreburg door te geven.
  • Heb je draadloos internet via Teleplaza, dan moet je in Tilburg contact opnemen met Teleplaza voor je inlogcode en wachtwoord.
  • In Breda hangt je wachtwoord en inlogcode in je kamer. De kosten voor het gebruik van internet via WonenBreburg en Teleplaza zitten in de huurprijs inbegrepen. Er bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van Wifi. Het is namelijk toegestaan om een router aan te sluiten. Deze dien je dan zelf aan te schaffen.

Ik ben student. Hoe geef ik storingen aan mijn internet door?

Storingen

  • Gebruik je internet van Teleplaza en heb je vragen, problemen of storingen met je internetverbinding? Dan kun je tijdens kantoortijden (09:00 – 17:00) terecht bij Teleplaza via (013) 762 07 77 of via contact@teleplaza.nl.


 

Ik ben student. Hoe kan ik mijn internet stopzetten?

  • Wanneer internet in je huurprijs zit, dan wordt je internetverbinding automatisch stopgezet als je de huur opzegt.
  • Heb je zelf je internetverbinding geregeld? Dan moet je deze ook zelf opzeggen.
  • Is internet niet in de huur opgenomen? Dan moet je zelf internet regelen.
  • Betaal je via WonenBreburg voor een televisieaansluiting bij Ziggo? Dan is het ook mogelijk om internet af te sluiten bij Ziggo.
  • Om te voorkomen dat je dubbel betaalt voor de aansluiting van je televisie, moet je het klantnummer van WonenBreburg aan hen doorgeven. Dit klantnummer is 11567483.
  • De medewerkers van Ziggo kunnen op deze manier zien of er betaald wordt voor televisie, waardoor het mogelijk is om alleen voor internet te betalen.
  • Let op: de kosten voor internet zijn voor eigen rekening.

Ik ben student. Kan ik digitale televisie aanvragen?

Ziggo

  • De mogelijkheid bestaat voor studenten om digitale televisie aan te vragen bij Ziggo. Tegen meerkosten uiteraard.
  • Zowel voor studenten die internet via Teleplaza hebben als voor studenten die dit niet hebben geldt dat zij digitale televisie kunnen aanvragen bij Ziggo. (Je hebt internet via Teleplaza wanneer er in de bijlage van je huurcontract de termen signaalverstrekking internet/teleplaza (element 402) worden genoemd.)
  • Je kunt een speciaal formulier hiervoor gebruiken om je aan te melden. Deze kun je vinden op www.ziggo.nl/televisie.
  • Dit moet je ingevuld sturen naar ziggocollectief@office.ziggo.nl.
  • In dit formulier kun je een eigen pakket samenstellen. De (extra) kosten gaan verder buiten ons om. Die betaal je rechtstreeks aan Ziggo.

Waar zet ik mijn fiets?

  • Zet je fiets (of brommer, scooter, etc.) altijd in de fietsenstalling of fietsenrekken die bij jouw woongebouw horen. Dit geldt ook voor de fietsen (of brommers, scooters, etc.) van mensen die bij jou op bezoek komen. Niet ernaast of er omheen, maar erin.
  • Bij de studentenwoongebouwen van WonenBreburg is voldoende gelegenheid tot het goed stallen van fietsen. Een niet juist gestalde fiets/voertuig wordt door ons aan een WonenBreburg-slot gelegd of verwijderd en is pas weer terug te krijgen na betaling van € 15,00 op de kantoren van WonenBreburg: Joannes van Oisterwijkstraat 35, 5041 AB, Tilburg of Schorsmolenstraat 48, 4811 VP, Breda.

Is het toegestaan om een huisdier te houden in een studentenwoning?

Huisdieren in studentenwoningen zijn niet toegestaan. Een uitzondering geldt voor gekooide dieren zoals een parkiet of een klein knaagdier (hamster).

Mag de complexbeheerder algemene ruimtes in studentenwoningen betreden?

  • In het huurcontract staat dat complexbeheerders zich toegang mogen verschaffen tot de algemene ruimtes.
  • De complexbeheerder belt eerst aan.
  • Doet er niemand open? Dan betreedt hij de woning en maakt hij zijn aanwezigheid kenbaar.
  • Complexbeheerders mogen geen individuele kamers betreden.

Ik heb mijn kamer of zelfstandige studenteneenheid opgezegd. Waar en wanneer moet ik mijn sleutels inleveren?

  • Op de laatste dag van je huurcontract moet je de sleutels voor 15.00 uur inleveren op ons kantoor. In de woonwinkel staat een speciale grote zwarte box waarin je jouw sleutels achter kunt laten. Doe de sleutels in een daarvoor bestemde envelop die voor je klaar ligt naast de box, samen met het ingevulde sleutelformulier en eventueel het meterstandenformulier. Wil je de sleutel liever persoonlijk overhandigen? Dan kan: van maandag t/m vrijdag van 13.00 tot 15.00 uur. Een medewerker staat dan voor je klaar om je persoonlijk te woord te staan.
  • Wil je je de sleutels eerder dan de laatste dag inleveren? Dat is alleen mogelijk van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.
  • Lever je de sleutels niet compleet in of te laat? Dan worden de kosten van de sleutels in rekening gebracht.
  • Het adres van ons kantoor voor het inleveren van de sleutels van kamers in Tilburg is Joannes van Oisterwijkstraat 35, 5041 AB, Tilburg. Voor de sleutels van kamers in Breda is het adres van ons kantoor Schorsmolenstraat 48, 4811 VP, Breda.
  • De AXA sleutels van de ramen en balkonsleutels hoeven niet ingeleverd te worden, laat deze sleutels op je kamer liggen. 
  • Lever je je kamer/woning niet netjes op? Dan herstellen wij de schade op jouw kosten.
  • Wij brengen deze kosten in mindering op de waarborgsom.
  • Past het grofvuil niet in de vuilnisbak? Woon je in Tilburg, kijk dan op www.tilburg.nl. Woon je in Breda, kijk dan op www.breda.nl.
  • Let op: je mag het vuil niet buiten, in de gang of op de galerij zetten. Woon je in een flat met een complexbeheerder? Overleg dan even met hem hoe je het grofvuil moet afvoeren.

Hoe moet ik mijn kamer/zelfstandige studenten eenheid opleveren?

Hier vind je de belangrijkste informatie als je de huur van je kamer hebt opgezegd.

Belangrijkste richtlijnen oplevering kamer/woning

  • De kamer/woning is leeg en schoon (incl. ramen en kozijnen);
  • De binnenkozijnen zijn onbeschadigd en egaal dekkend geschilderd;
  • De deuren zijn onbeschadigd en egaal dekkend geschilderd;
  • Alle deuren zijn aanwezig en bevinden zich op de juiste plaats;
  • Spijkers, schroeven, pluggen enzovoorts moet je verwijderen uit wanden, plafonds, deuren, tegelwerk, e.d. en de gaten moet worden gevuld met de juiste materialen zodat er weer een egaal oppervlak ontstaat;
  • Wanneer het behang er goed/ egaal oftewel onbeschadigd op zit dan mag deze aangebrachte voorziening van WonenBreburg blijven zitten.
  • Alle ruiten zijn onbeschadigd. Folie dient van de ramen verwijderd te zijn;
  • Alle schakelaars, stopcontacten, huistelefoons, montagedeksels op plafonds zijn aanwezig, niet geschilderd of gesausd, en in orde; 
  • Stickers moet je weghalen. Ook de lijmresten moeten verwijderd worden;
  • Alle sanitaire voorzieningen zijn in orde (wastafel/kranen/douche ontkalken en toilet reinigen);
  • Al het hang- en sluitwerk is aanwezig en in orde;
  • De bij de kamer/woning behorende tuin/balkon/galerij is netjes en goed onderhouden;
  • De bij de kamer/woning behorende bestrating, erfafscheiding en -afsluiting zijn aanwezig en in orde;
  • Eventueel door jezelf aangebrachte voorzieningen voldoen aan de regels die WonenBreburg stelt;
  • De eventuele afvalcontainers zijn leeg en schoon in de berging geplaatst

Overname:

  • De overname van goederen (meubels, stoffering, behang) is een zaak tussen jou en de nieuwe huurder. De nieuwe huurder voor de kamer/woning neemt contact met je op om de kamer/woning te bekijken. Het kan zijn dat de nieuwe huurder roerende goederen wil overnemen. Hierover dien jezelf afspraken schriftelijk vast te leggen en te ondertekenen. WonenBreburg is geen partij in de overname.
  • De vloerbedekking of het laminaat mag je laten liggen indien de nieuwe huurder deze over wilt nemen. Mocht de nieuwe huurder de vloerbedekking of het laminaat niet over willen nemen dien je deze, inclusief foam- en lijmresten, te verwijderen en eventuele beschadigingen te herstellen. Indien er nog geen nieuwe huurder bekend is ten tijde van de oplevering van je kamer, mag je de vloerbedekking laten liggen mits deze netjes, onbeschadigd en zonder plekken wordt opgeleverd. Laminaat moet compleet en netjes opgeleverd worden. Let op! De vloerafwerking van de kamers op de Van Delfthof te Tilburg en de kamers op de Scheldestraat/Demerstraat, Nassaustraat en Epelenberg te Breda moet blijven liggen. De vloerbedekking mag niet worden gedeponeerd in de containerruimte;
  • Gordijnen met rail en luxaflex mag je laten hangen, deze hoef je niet te verwijderen.
  • Indien er geen nieuwe huurder bekend is ten tijde van de oplevering van je kamer, vervalt de mogelijkheid om een vergoeding te vragen voor stoffering. WonenBreburg bemiddelt hier niet in.

Most important guidelines how to leave the room/house

  • The room/house is empty and clean (included doors, windows and window frames);
  • The window frames are undamaged and painted plain;
  • The doors are undamaged and painted plain;
  • All doors are present and at the right place;
  • Nails, screws etc need to be removed out of the wall, ceiling, door, tiles etc. The holes need to be filled with the right material to create a smooth surface again;
  • Wallpaper may be left on the walls when if is in a good condition, and attached to the walls neatly.
  • All windows are undamaged. Foil need to be removed;
  • All switches, sockets, interphones and cover plates need to be present and unpainted.
  • Stickers need to be removed even the glue;
  • All sanitation need to be in a good condition and clean. (sink/tap/shower should be decalcified, and the toilet should be cleaned);
  • Al the locks are present and in a good condition;
  • The garden/balcony/corridor is empty and clean;
  • The pavement, fences need to be present and in a good condition;
  • If present; containers need to be empty, clean and placed in the shed.
  • Goods to take-over
  • The take-over of furniture, floor covering, wallpaper is a case between you and the new tenant. The new candidate will contact you to view the room. If you both agree to take-over some goods, we always advise you to document this together. WonenBreburg is NOT a party in this case.
  • You may leave the floorcovering if the new tenant want to take it over. If the new tenant don’t want it, you should remove it yourself, included glue leftovers. If there isn’t a new tenant yet, you may leave the floor covering, but only if it is in a good condition, so undamaged and clean. When you leave it in a bad condition, we have to remove it on your costs. The floor covering in the rooms Van Delfthof in Tilburg and the Scheldestraat / Demerstraat / Nassaustraat / Epelenberg in Breda may not removed. You may not deposit the floor covering in the container space.
  • You may leave curtains and blinds, you don’t have to remove them.
  • If there’s no new tenant, it’s not possible to ask for a compensation of your curtains or floorcovering.

Ik ben student. Wat moet ik zelf schoonmaken en wat wordt er gedaan?

Schoonmaken is vast niet je favoriete bezigheid. Dat weten wij natuurlijk. Maar als je het met z'n allen doet, is het een kleine moeite. Je bespaart er zelfs geld mee.

Wat doet WonenBreburg? Wij zorgen ervoor dat het buitenterrein en de trappenhal schoon zijn en wassen de buitenkant van de ramen (waar de huurders zelf niet bij kunnen).

Wat doe jij (samen met je medebewoners)?

  • De bewoners van de afdeling zorgen er samen voor dat de gemeenschappelijke ruimtes, de keuken, de badkamer, de toiletten en de gangen schoon zijn.
  • Voor je eigen kamer draag je uiteraard zelf de verantwoordelijkheid. Glaswerk doe je in de glasbak/container en huisvuil in de daarvoor bestemde bakken.
  • Maandelijkse controle: een keer per maand komt de complexbeheerder kijken hoe goed jullie hebben schoongemaakt. Je mag daarbij aanwezig zijn. De complexbeheerder vult een inspectieformulier in en laat dit in de algemene ruimtes achter of stuurt een mail naar alle bewoners. Hierin staan de bevindingen van de complexbeheerder. Zijn de algemene ruimtes niet schoon? Dan komt de complexbeheerder een week later terug voor een tweede controle.
  • Constateert de complexbeheerder dat de algemene ruimtes tijdens de tweede controle nog niet schoon zijn? Dan schakelt hij een schoonmaakbedrijf in.
  • De kosten voor deze schoonmaak zijn dan voor rekening van de afdeling. Dit met een minimum van 10,00 euro per afdelingsbewoner. Daarnaast wordt er 34,00 euro aan administratiekosten in rekening gebracht.
  • Niet schoon = geen geld besparen. Het is belangrijk dat je het rapport van de complexbeheerder ter harte neemt. Dat scheelt een hoop ellende.
  • De complexbeheerder hanteert schoonmaaknormen die zijn vastgesteld door WonenBreburg. Bij eventuele meningsverschillen over deze normen kun je contact opnemen met ons via 0900-0209 (lokaal tarief).
  • Jullie als afdeling zorgen zelf voor schoonmaakmiddelen.

Enkele woontips voor studenten

Jouw kamer is jouw eigen stek. Je wilt prettig en comfortabel wonen. Wat je zelf kunt doen om meer van jouw kamer te kunnen genieten, lees je hier. WonenBreburg heeft enkele woontips voor jou. Zelf een goede tip? Laat het ons weten.

Boren in de muren

  • Wil je een schilderij of een hangkastje aan je muur bevestigen? Dat mag natuurlijk, maar neem wel eerst even contact op met je complexbeheerder. Hij weet namelijk precies waar eventuele leidingen lopen. Je kunt altijd aan de complexbeheerder vragen of hij je helpt. In ons gebouw aan de Van Delfthof in Tilburg en Nassaustraat en Schelde/Demerstraat in Breda mag je niet in de muren boren, alleen in de lat die aangebracht is door WonenBreburg.
  • Isoleren
    Ramen en deuren maak je snel en makkelijk tochtvrij met tochtband of strip. Voor de brievenbus kun je bijvoorbeeld een afdekplaat met borstels bevestigen. Verder is het vooral een kwestie van bewust omgaan met energie en hier je gedrag op afstemmen.

Schilderen 

  • Ga je schilderen? Zorg er dan eerst voor dat alle, niet te behandelen oppervlakken, voldoende zijn afgedekt. Gebruik hiervoor plastic, oude kranten of oude rollen behang en plak deze goed vast met schildersplakband.
  • Vloerbedekking
    Vloerbedekking is er in vele soorten en kleuren, maar het grote onderscheid ligt in de hardheid van het oppervlak. Parket, laminaat of een kurken vloer behoren tot de zogenaamde 'harde' vloerbedekkingen. In bepaalde gevallen is het toegestaan om 'harde' vloerbedekking te leggen. Hiervoor moet je altijd toestemming van de complexbeheerder krijgen.

Hoogslaper

  • Om de ruimte in je kamer optimaal te benutten, kun je een hoogslaper in je kamer zetten. De hoogslaper moet wel goed bevestigd zijn. Heb je plannen om een hoogslaper te maken? Neem dan vooraf contact op met de complexbeheerder. Hij kan je advies geven over wat wel en niet mag.

Extra keukenkastje

  • Heb je op je kamer een eigen keukenblok? Dan kan het prettig zijn om een extra keukenkastje bij te plaatsen. Dit geldt uiteraard ook voor de keuken in de gemeenschappelijke ruimte. Meet vooraf de juiste maat van het te plaatsen kastje op (hoogte, breedte en diepte). Het is het mooiste om een keukenkastje aan te schaffen van hetzelfde merk als de keuken. De complexbeheerder kan je meer vertellen.

Ik ben student en ik huur mijn kamer onder. Kan de onderhuurder huurtoeslag aanvragen?

Ja dat kan. Voor de onderhuurder gelden dezelfde voorwaarden wat betreft huurtoeslag. De ondergehuurde woonruimte moet zelfstandig van aard zijn, met een afsluitbare toegang, eigen badkamer, toilet en eigen keuken. Uitzondering hierop is een kamer in een toegewezen onzelfstandige eenheid. Dit betreft een oude regeling van het kabinet, “Aanwijzing van kamers VROM inzake IHS”. Deze uitzondering is van toepassing bij woningen gebouwd voor 1997. De huurder mag niet een toeslagpartner, ouder of kind van de onderhuurder zijn.
Wanneer de huurder zelf ook huurtoeslag ontvangt, moet hij binnen 4 weken aan de Belastingdienst laten weten dat er sprake is van onderhuur. De huurder moet zichzelf uitschrijven bij de gemeente gedurende de periode dat hij/zij afwezig is. De onderhuurder schrijft zich dan in bij de gemeente voor dezelfde periode.