Huur betalen

Als u een woning van ons huurt, betaalt u maandelijks de huur. Door het ondertekenen van uw huurcontract stemt u ermee in dat u de huur op tijd betaalt.

Veel gevraagd over Huur betalen

Ik heb een nieuw rekeningnummer. Hoe geef ik dat door?

Algemeen

U kunt uw rekeningnummer eenvoudig online aanpassen.

Lukt dit niet? Dan kunt u een afspraak maken om langs te komen in onze woonwinkel. Na controle van uw identiteitskaart en bankpas passen wij uw rekeningnummer voor u aan.

Wat houdt de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) in?

Algemeen

In Nederland zijn er veel organisaties die persoonlijke hulp of advies verlenen bij schulden. Bijvoorbeeld het maatschappelijk werk, sociaal raadslieden of de schuldhulpverlening bij uw gemeente. De schuldhulpverlener zal proberen een oplossing te zoeken met uw schuldeisers. Dit wordt ook wel het minnelijke traject genoemd (MSNP). Lukt dat niet, dan wordt de rechter gevraagd om een oplossing , Dat is het wettelijke traject via de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Het wettelijke traject duurt in principe drie jaar. Het heeft een maximum van 5 jaar. U komt onder toezicht te staan van een bewindvoerder. U bouwt gedurende drie jaar een geldbedrag op. Daarmee betaalt u aan het eind van het traject de schuld zoveel mogelijk af. De schuld die u niet kunt betalen, wordt kwijtgescholden. Deze hoeft u dus niet meer te betalen. Maakt u gebruik van de WSNP en bouwt u een nieuwe huurachterstand op? Dan valt dit niet onder de WSNP en moet u deze betalen. Ook kunnen nieuwe schulden uw WSNP traject in gevaar brengen. Het is niet toegestaan om nieuwe schulden te maken wanneer u in een WSNP traject zit.

De huur van mijn kamer of zelfstandige studenteneenheid is opgezegd. Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom en de eindafrekening?

Algemeen

Binnen drie weken na de einddatum ontvang je een eindafrekening. Deze eindafrekening bevat niet de afrekening van de servicekosten, deze komt apart, op een later moment. Na de eindafrekening kunnen wij de waarborgsom terugbetalen. Daarbij zijn twee mogelijkheden;

• Je krijgt nog geld van WonenBreburg. Heb je de kamer/woning goed opgeleverd? Dan krijg je je teveel betaalde huur en/of je waarborgsom terug. Dit verrekenen we met de eindafrekening of betalen we aan je terug.
• WonenBreburg krijgt nog geld van jou. Het kan gebeuren dat je niet alle verschuldigde huur hebt betaald. Ook kunnen wij kosten gemaakt hebben als je de kamer/woning beschadigd hebt, niet leeg of niet schoon hebt achtergelaten. Is het bedrag dat je aan ons moet betalen daardoor hoger dan wat jij van ons krijgt? Dan dien je het verschuldigde bedrag aan ons over te maken. De afrekening van je servicekosten vindt over het algemeen later plaats. Om de eindafrekening naar je nieuwe adres te kunnen sturen, hebben wij je nieuwe gegevens nodig. Vermeld deze daarom wanneer je de huur opzegt!

Ik krijg nog geld van WonenBreburg. Wanneer kan ik dit verwachten?

Algemeen

  • Alle uitbetalingen worden 1 keer per week op vrijdag uitbetaald. Het bedrag staat binnen 2 werkdagen op uw rekening.
  • Als u een betalingsachterstand heeft, wordt een tegoed hiermee verrekend.

Kan iemand anders mijn rekeningnummer wijzigen?

Algemeen

Alleen de hoofdhuurder kan het rekeningnummer wijzigen. Wanneer het u zelf niet lukt, dan kunt u iemand machtigen om uw gegevens voor u te wijzigen.

Mag iemand anders voor mij de huur betalen?

Algemeen

Ja, iemand anders mag voor u de huur betalen. Zorg wel dat uw naam, adres en klantnummer in de omschrijving vermeld staan.

Mag ik de huur na de eerste van de maand betalen?

Algemeen

Kunt u de huur niet voor de 1ste van de maand betalen? Neem dan contact op met de afdeling Huurincasso. Wanneer u WonenBreburg machtigt om de huur van uw bankrekening af te schrijven, dan zijn er drie betaaldata mogelijk. WonenBreburg kan de huur op de de 1e van de maand, de 15e van de maand en de 25e voorafgaand aan de maand van uw rekening afschrijven. U heeft de mogelijkheid de betaaldata te kiezen welke bij uw financiƫle situatie past.

Moet ik een afspraak maken als ik een medewerker van de afdeling Huurincasso wil spreken?

Algemeen

Wilt u de incassoconsulent telefonisch spreken, dan is het niet nodig om een afspraak te maken. U kunt bellen naar het algemene telefoonnummer van WonenBreburg 088-4960000 en de medewerkers van het klantcontact centrum kunnen u doorverbinden met de afdeling huurincasso. De afdeling huurincasso is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 17.00 uur. Wilt u een face to face gesprek met een incassoconsulent, dan is het wel van belang dat u een afspraak maakt. Bel dan eerst naar het algemene telefoonnummer en er wordt voor u een afspraak ingepland.

Op welke manier kan ik de huur betalen?

Algemeen

  • Met een automatische incasso.
  • Via de website kunt u via iDeal betalen.
  • U kunt de huur betalen via internetbankieren. Maak het bedrag over op rekeningnummer NL37BNGH0285007416. Vergeet niet uw klantnummer en adres bij de overschrijving te vermelden.
  • Op afspraak bij een van onze kantoren van WonenBreburg bij de betaalautomaat met een bankpas, giropas of creditcard. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 088-496 0000. Het is niet mogelijk om contant te betalen.
  • Let op! Vermeld altijd uw naam, adres en klantnummer in de omschrijving.

Wanneer moet ik de huur betalen?

Algemeen

Wanneer u de huur zelf overmaakt, betaalt u de huur voor de eerste dag van de maand. Wanneer u ervoor kiest om de huur automatisch van uw bankrekening af te laten schrijven, zijn er verschillende betaaldata mogelijk. U kunt digitaal een automatische incasso regelen. U moet daarvoor wel inloggen.

Welk rekeningnummer (IBAN code) kan ik vermelden bij een betaling aan WonenBreburg?

Algemeen

  • Het rekeningnummer (IBAN code) dat u moet vermelden bij het betalen van de huur is NL37BNGH0285007416